Makan Secara Sihat

Tinggalkan komen

Oktober 4, 2011 oleh ustazkenali

Kurangkan Lemak

Apakah itu lemak?

Lemak membekalkan tenaga dan membantu penyerapan vitamin A,D, E dan K. Walau bagaimanapun ia juga boleh memberi kesan kepada kesihatan sekiranya diambil secara berlebihan.

Jenis-jenis lemak

1. Lemak Tepu

Sejenis lemak yang akan menjadi beku dan keras dalam suhu bilik. Makanan yang kaya dengan lemak tepu boleh meningkatkan paras kolesteros dalam darah.

Contoh: Daging berlemak, kulit ayam, santan, keju, krim, minyak sapi dan aiskrim.

2. Lemak Tak Tepu

Sejenis lemak yang lembut dan cair pada suhu yang rendah. Lemak ini tidak akan meningkatkan kandungan kolesterol dalam darah. Terdapat dua jenis lemak tak tepu:

a. Lemak mono tak tepu

Terdapat dalam kebanyakan kekacang, minyak zaitun, minyak kanola, minyak bunga matahari dan minyak bijan.

b. Lemak poli tak tepu

Terdapat dalam minyak kacang soya, minyak bijan, minyak jagung dan beberapa jenis ikan seperti ikan salomon, tuna, kod….

Kesan Lemak Terhadap Kesihatan

Pengambilan lemak tepu yang berlebihan boleh menyebabkan:-

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Oktober 2011
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Blog Stats

  • 658,388 hits

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 56 other followers

Kategori

Top Rated

%d bloggers like this: