ISU DAN PENANDA INTEGRITI

Tinggalkan komen

Oktober 2, 2014 oleh ustazkenali

ISU 2 Kidakcekapan Dalam Sistem Penyampaian Perkhidmatan Awam
Perkhidmatan Awam tidak memenuhi kehendak dan ekspektasi rakyat. Banyak aduan dan rungutan rakyat terhadap Perkhidmatan Awam mencakupi:-
1. Kelewatan atau tiada tindakan
2. Kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan termasuk perkhimatan kaunter dan
telefon.
3. Tindakan tidak adil; dan
4. Kegagalan penguatkuasaan.

ISU 3 : TIDAK BERDISIPLIN DAN BERETIKA
Menurut Jabatan Perkhidmatan Awam 2012, kesalahan yang paling banyak dilakukan oleh penjawat awam ialah:-
1. Pelanggaran tatakelakuan
2. Tidak hadir bertugas
3. Kes mahkmah
4. Kesalahan Dadah

ISU 4 : kELEMAHAN TADBIR URUS DAN PENGURUSAN KEWANGAN
Kelemahan dalam tadbir urus kewangan yang dilaporkan berulang setiap tahun seperti yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara ialah kesalahan dam ketidakpatuhan kepada peraturan, sistem dan prosedur.
Contoh: kurang pemantauan projek pembinaan kualiti bahan binaan dan mutu kerja projek perumahan. Pengurusan kontrak yang lewat ditandatangani. Buku resit tidak dibuat perakuan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Oktober 2014
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Blog Stats

  • 659,195 hits

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 56 other followers

Kategori

Top Rated

%d bloggers like this: